Öppet skepp på skolsegelfartyget Ellen

Oxelösund

Segelfartyget Ellen byggdes för mer än 120 år sedan som seglande lastfartyg i Danmark. Hon kom till Sverige 1920 och seglade med last först med hemmahamn på Resö i Bohuslän och sedan många år i Böda på Öland. Fritidsfartyg under 1970-talet. På 1980-talet började hon segla som skolfartyg och från 1992 i nuvarande ägares regi, den ideella Stiftelsen S/Y Ellen. Totalt restaurerad exteriört under 1990-talet.

Förr bestod lasterna av styckegods, sten, ved och potatis bland mycket annat. Idag är det barn och ungdomar som får komma ut och segla "för om masten". Vår och höst är det skolklasser och föreningar. Sommartid är det skutkollon och läger.

21-25 juli besöker Ellen G:a Oxelösund. Du får komma ombord och titta på den 120-åriga damen. Det är ju inte bara Oxelösund som jubilerar i år. Ellen byggdes 1898 och kom till Sverige och fick namnet Ellen (hon hette William i Danmark) 1920. Så hon har seglat under svensk flagg i 100 år!

Läs mer historik i vår faktaruta.

Fri entré. Välkomna!

Boka
21jul
22jul
23jul
24jul
25jul

Kontaktinformation

Oxelösunds turistinformation
Gamla Oxelösund
61331 OXELÖSUND
Kontaktperson: Peter Rundström
Telefon: 072-4509229

E-post: peter.rundstrom@syellen.se

Fakta

Mellan 1935 och 1961 hörde Ellen hemma i Böda på Öland. Dåvarande skepparens sonson har lånat ut hennes räkenskapsbok för 1935-50.
Den 31 oktober 1939 har hon lastat järn i Oxelösund för Ronneby.

Krigsåret 1940 levererar hon i september ved två gånger i Nyköping. Ena gången från Figeholm och andra gången från Valdemarsvik.

Den 23 maj 1941 avgår hon från Oxelösund med järn till Verkebäck (sydväst om Västervik).

Ärter transporterar hon från Nyköping till Kalmar i augusti 1944.

Vi behövde visst grus senare i augusti -44, för då lossar hon det i Oxelösund. Det kom från Underås norr om Södertälje i Mälaren.

En månad senare är det massaved från Nynäs till Tollare (i Nacka, då ett pappersbruk - nu bostäder).

Den 29 maj 1945, ett par veckor efter freden, avgår hon med vetekli från Nyköping till Åhus i Skåne.

I början på oktober samma år lastar hon slagg i Oxelösund för Degerhamn på Öland.

I maj 1946 kommer hon hit till Oxelösund med soda från Stockholm. Efter en dags lossning går hon in till Nyköping och lastar havre som seglas till Stockholm.

Sedan dröjer det till 1949 innan hon lastar/lossar i närområdet. I mitten på juli lastar hon kalk i Hållsviken, Västerljung. Den ska till Öland.

I slutet på augusti är hon vid Helgö och lastar vete till Stockholm.

1950 är hon redan den 20 april vid Hållsviken och lastar kalk till Gotland. Återkommer dit i början på maj för en kalklast till Öland.

I början på juni är det foderkakor som lastas i Nyköping. De ska till Gävle.

Den 11 oktober är hon tillbaka i Hållsviken för en kalklast till Öland. 

Och 15 dagar senare lastar hon havre i Nyköping för Kalmar.

Då ska man också veta att de mestadels gick den inre skärgårdsleden varför passagerna förbi här utanför var betydligt fler.

 

Hitta hit