Ett platsvarumärke handlar om mer än kommunen. Det handlar om hela Oxelösund – det vill säga hela den yta som ryms inom kommungränsen. Platsvarumärket har vi tillsammans och finns tillgängligt för användning av olika aktörer som vill berätta om och marknadsföra Oxelösund
Ett platsvarumärke kan kort förklaras som den samlade uppfattningen om en viss plats. Det handlar om allas attityder och känslor till platsen. Varumärket består av summan av de associationer som finns kring platsen, hos invånare och omvärlden. Ju mer välkänt och omtyckt ett varumärke är, desto lättare är det att attrahera fler etableringar, besökare och nya invånare.
Ett platsvarumärke är en gemensam budbärare och en gemensam avsändare. Det ersätter inte de egna varumärkena eller grafiska profilerna utan de samverkar sida vid sida. Företag, föreningar och andra aktörer är välkomna att använda materialet i sin marknadsföring. Den används då tillsammans med det egna varumärket.
Det ska vara lätt att arbeta med Oxelösunds varumärke. Materialet ska vara tillgängligt och relevant för kommunen, företag och föreningar att använda sig av.
Arbetet med platsvarumärket har pågått under lång tid och också förändrats över tid. Nu går vi från att prata till oxelösundarna om vår attraktionskraft till att prata om platsen Oxelösunds attraktionskraft så att fler får chansen att upptäcka Oxelösund. Målet är att få fler att vilja bo, leva , verka och besöka Oxelösund.